מאמרים

פיתוח משחקי קופסא

פיתוח משחקי קופסא

איך מפתחים משחק קופסא או משחק קלפים?

ריכזנו לכם כאן 7 שלבים שיעזרו לכם בפיתוח משחק קופסא משלכם !

פעם היה לכם רעיון למשחק קופסה? התלהבתם מהרעיון, הכל נראה טוב בראש אבל משום מה זה פשוט נתקע? המאמר הזה יעזור לכם להתמקד ולקדם את הרעיון שלכם למשחק עובד! 

 

שלב 1 - רעיון

כל משחק מתחיל ברעיון! הרעיון הכללי - רעיון למכניקה שעליה אפשר לבסס את המשחק או רעיון לנושא / סיפור למשחק.

אם הרעיון טוב או לא טוב, את זה אפשר להבין בשלב הבא. 

המלצה חמה - שחקו הרבה! משהו שמאוד עוזר בפיתוח משחקים הוא להכיר משחקים. כדאי לשחק בכמה שיותר משחקים קיימים כדי שהמוח שלנו יתחיל לחשוב בדרך הזאת, להבין מכניקות של משחקים דרך של משחק. ברגע שהמוח שלנו מתחיל לחשוב בצורה של משחק, ככה הוא גמיש יותר לחשוב ולהמציא ורעיונות טובים מתחילים לצוץ.

 

שאלות שצריך לשאול את עצמכם לפני פיתוח משחק:

1. מה המטרה של המשחק? כדי שמשחק יהיה משחק - הוא חייב שתהיה לו מטרה. גם אם הרעיון שלכם היה למכניקה מסויימת כדי שתוכלו לנסות ולשחק בה (וגם להצליח להינות) אתם חייבים לתת לשחקנים מטרה שלשמה הם משחקים.

2. אילו דרכים יש לשחקנים כדי להשיג את המטרה? כאן נכנסת המכניקה, איך המשחק עובד? אילו פעולות אפשריות יש לשחקנים בתורם? איך בכלל מתנהל המשחק?

3. מה הסיפור של המשחק? סביב איזה נושא הוא בנוי? זו שאלה שניתן לענות עליה גם במהלך הפיתוח. יכול להיות לכם משחק מעולה שעובד גם בלי סיפור סביבו (שזה מעולה) אבל חשוב בשלב מסויים לתת למשחק מסגרת של סיפור כי לסיפור יש משקל רב בחוויה של השחקנים מהמשחק שלנו. הסיפור יכול להיות גם רק מסגרת של נושא למשחק (למשל אינדיאנים ובהתאם הקלפים או חלקי המשחק יהיו מותאמים לעולם הזה) ולא בהכרח סיפור שמספר עלילה שעליה מתבסס המשחק (למשל אינדיאנים שבונים שבטים, נלחמים בינהם עם אלמנטים של אינדיאנים כדי לנצח).

 

  • בכל שלב כדאי לחזור לשאלות האלו ולבדוק מחדש את התשובות. יכול להיות שהתחלנו עם תשובה מסויימת ובהמשך התהליך דברים השתנו ולכן חשוב לבדוק את עצמינו שאנחנו יודעים לענות על כל השאלות ולראות שאנחנו בדרך הנכונה.

 

שלב 2 - מתחילים לשחק! 

הפיכת הרעיון לדגם - לאחר שיש כבר רעיון למשחק מגיע השלב שבו צריך להתחיל לקדם את הרעיון לשלב המשחקי.

יכול להיות לכם רעיון מעולה למשחק קופסא או משחק קלפים, בראש שלכם הכל עובד כמו שצריך. אבל הרבה פעמים ברגע שהופכים את המשחק מרעיון למשחק פיזי, פתאום מגלים שהוא דווקא לא כזה טוב כמו שחשבנו.

זה לא אומר שצריך לוותר עליו בשלב הזה אבל זה אומר שהוא הגיע לנקודה שבה צריך להבין - האם המשחק פשוט דורש עוד עבודה? שינוי או שילוב של מכניקות משחק אחרות? הורדה או הוספה של אלמנטים? שינוי חוקים וכו'... או שהוא פשוט לא טוב. וזה גם קורה (מניסיון) .

 

זה השלב שבו בדרך כלל מתחילים האתגרים, השלב שבו בדרך כלל הרעיון שעבד לנו בצורה מדהימה בראש, הופך להיות משחק מאוד משעמם / תקוע. זה בדיוק השלב שאסור להתייאש וכן לנסות להוציא איזה דגם בסיסי של הרעיון שאפשר להתחיל לשחק ולבדוק.

הכינו קלפי משחק בעצמכם בכתב יד, לוח משחק מקרטון בבית, קחו קוביות משחק ממשחקי קופסא קיימים אצלכם בארון המשחקים ואלתרו לעצמכם משחק קופסא או משחק קלפים משלכם !

 

שלב 3 - סקר שוק

- מה זה אומר? לפני שקופצים לשלב הבא תתחילו לבדוק האם יש משחק דומה או זהה למשחק שלי בארץ או בחו"ל? אם מצאתם משהו דומה שאלו את עצמכם ואנשים נוספים, האם הוא דומה מדיי? האם המשחק שלי מחדש משהו? האם החוויה שונה? האם מצדיק להוציא את המשחק?

 

שלב 4 - טסטים

- שלב הטסטים עד לפיתוח סופי - לשחק ולשפר, לשחק ולשפר, לשחק ולשפר עד שזה מתחיל לעבוד! זה השלב ככל הנראה החשוב ביותר בשלב פיתוח המשחק, בשלב הזה אתם צריכים למצוא את החבר'ה הנכונים שישבו לשחק איתכם במשחק גם אם הוא ממש משעמם ונתקע. במהלך הבדיקה צריך לנסות את המשחק עם אנשים בגילאים שונים, ילדים, מספר שונה של שחקנים (במידה והמשחק מיועד לכך).

בשלב הזה מתחילים לקבל רושם אמיתי על משחק הקופסא. בודקים איפה הוא נתקע, איך אפשר לשפר, למי הוא מתאים ולמי לא, איזה מכניקה חדשה אפשר להטמיע או להוריד ולמרות האתגר לא לוותר וחשוב חשוב חשוב - בכל הזדמנות להיות פתוחים לקבל הערות ולהיות קשובים לנסיינים של המשחק.

בשלב הזה חשוב לפעול עם השכל ולא עם הרגש, לדעת לקבל ביקורת, לעשות שינויים והכי חשוב לראות אם המשחק שלך במצב הנתון מספיק כדי להתקדם איתו לשלב העיצוב.

 

טיפ: הרבה פעמים המשחק נתקע בשלב הזה, משהו לא עובד ולא תמיד יודעים לשים את האצבע על מה. המלצה שלנו - קחו פסק זמן. שחררו את המשחק לתקופה, דווקא כשמשחררים ומרפים בדרך כלל מגיעה ההארה לרעיון שמסדר את התקיעות במשחק.

המלצה נוספת שלנו - תלמדו משחקים זה פותח את הראש! גם אם אין לכם בבית מבחר גדול של משחקי קופסא או משחקי קלפים או עם מי לשחק, תיכנסו ליוטיוב ותראו סרטוני הסבר של איך משחקים במשחקים שונים. (באנגלית המבחר גדול ומעודכן הרבה יותר).

 

אחרי כל ניסוי ושינוי שתעשו במשחק הכניסו את השינויים שעשיתם לדגם ונסו שוב ושוב. המשיכו עם הניסוי והדיוק עד שהמשחק שלם מבחינת כל המרכיבים והכל עובד יחד בזרימה.

בסוף שלב זה כדאי כבר לכתוב את ההוראות ולתת לאנשים שלא שחקו במשחק ללמוד לבד ולראות מהצד אם הכל היה ברור, אם הצליחו לשחק נכון או ש'המציאו' חוקים משלהם כי לא הבינה למה התכוונת.

את ההוראות ניתן לכתוב בעצמכם אם יש לכם יכולת כתיבה טובה או לתת לאדם מקצועי לעשות זאת במקומכם. אם אתם כותבים בעצמכם מומלץ לראות מבנה של כתיבת הוראות למשחקים קיימים, התנסחויות שגורות וביטויים מקובלים.

 

קהל יעד

להבין למי פונה המשחק? 

חשוב בשלב הזה להבין למי מכוון המשחק.

האם המשחק שלי הוא משחק קופסא לילדים ? משחק קופסא למשפחות ? משחק למבוגרים ? או שדווקא פונה לקהל של גיימרים ?

כשנדע להגדיר לאיזה קהל מיועד המשחק שלנו ככה נוכל לדייק את המרכיבים השונים. אם הוא משחק לילדים האם הוא מתאים מבחינת המורכבות שלו? יש הבדל אפילו כשמדובר במשחק לילדים . למשל הבדל בין משחקים לילדים בגילאי 5-3 לבין משחקים לילדים בגילאי 6-10 יכול להיות מבחינת מורכבות המשחק שהם מסוגלים לשחק, הרמה של המשחקיות, החלקים ואפילו לגבי העיצוב הסופי של המשחק.

אם יעדנו את המשחק לקהל מסויים - חשוב שכל האלמנטים יתאימו לאותו קהל. אם למשל בחרנו שהמשחק שלנו יהיה מיועד לילדים המורכבות צריכה להיות בהתאם, הסיפור של המשחק, החלקים וכמובן גם הגרפיקה והעיצוב.

 

שלב 5 - עיצוב ראשוני

עליכם להכין דגם מתקדם יותר למשחק הקופסא שלכם עם עיצוב שכבר מדבר בשפה של המשחק ונותן לשחקנים חוויה שלמה יותר. את הדגם ניתן להכין בבית דפוס או כדגם ביתי. אם יש לכם קצת ידע גרפי כדאי להכין עיצוב ברמה בסיסית כדי לשפר את חווית הניסיון, בסופו של דבר לעיצוב של המשחק סופי יש השפעה לא קטנה על חווית השחקנים, לכן ככל שהדגם ייראה טוב יותר קרוב יותר לדבר האמיתי ככה יהיה קל יותר לנסיינים לחוות את המשחק כמו שהוא אמור להיות.

 

לעיצוב יש השפעה גדולה מאוד על חוויית המשחק. השפעה היא לא רק אם המשחק יפה או לא אלא גם ברמה של זרימת המשחק, הבנת הקלפים, מיקום האלמנטים החזותיים על הלוח או על הקלפים, הבדלה בין קלפים או אלמנטים שונים, תפיסה חזותית מהירה של המשחקנים ועוד.. ככל שהעיצוב יהיה ברור יותר וישרת את מהלך המשחק והמכניקה שלו כך החוויה של השחקנים תהיה טובה יותר. לדוגמא - משחק קלפים שבו כל הקלפים באותו צבע וההבדל ביניהם הוא בסמל שמצויין על אחת הפינות יכול להוות קושי לשחקנים באבחנה, בלבול, זמן תגובה ומחשבה ארוך מדי ובכך לפגוע בחוויית המשחק ובהנאה.

 

בסיום שלב זה קופצים שוב לשלב הטסטים! בודקים את המשחק שוב ושוב, משנים מה שצריך וחוזר חלילה עד שהמשחק מדוייק!

 

שלב 6 - עיצוב סופי של המשחק !

בשלב זה לפני שרצים לעיצוב הגרפי מגדירים את כל החלקים! גודל של קופסא, גודל של קלפי משחק , גודל של לוח משחק , במה פנימית אם יש צורך, חיילי משחק וכו'... לאחר מכן מתחילים ליצור לנו תיקיית השראה. מה זה אומר? מחפשים עיצובים שאנחנו אוהבים ויותר חשוב שמתאימים לסגנון של המשחק שלנו. המשחקים כמובן חייבים להיות מותאמים לקהל אליו אנחנו פונים. אם אנחנו בונים משחק ילדים הוא צריך לפנות אליהם בצבעוניות, במבנה ובדמויות. אם בונים משחק למבוגרים הוא צריך להיות נקי יותר, לא ילדותי ולמשוך את קהל היעד אליו הוא פונה. תיקיית ההשראה שאנחנו בונים יכולה להכיל עיצוב ממשחקים אחרים שאהבנו שמתאימים, עיצוב של מוצרים אחרים, פונטים, דמויות, נופים, רקעים או כל מה שאתם רואים בו אלמנט שמתאים להוות השראה לעיצוב המשחק.

 

לאחר שיש לכם את הכיוון אפשר לפנות לגרפיקאי / מאייר ולהתחיל לעצב!

 

*לשלב זה עוברים רק כשהמשחק גמור!!!! המשחק שלכם בשלב זה צריך להיות עובד, רץ ובלי שום תקיעויות ואחרי שעבר עשרות אם לא מאות טסטים על אנשים שונים.

 

שלב 7 - יצירת אב טיפוס

- אב טיפוס זהו דגם סופי של המוצר הכי דומה לאיך שהמשחק הסופי אמור להיראות. האב טיפוס כולל את העיצוב סופי, את כל חלקי המשחק - קלפים, קוביות, חיילים, מטבעות..  הקופסא, וחוברת ההוראות. הכל צריך להיות עשוי מהחומרים האמיתיים.

 

לאחר התהליך המאתגר של פיתוח המשחק מגיע השלב אולי המספק ביותר (בינתיים) בתהליך הפיתוח, השלב שבו אנו יוצרים אב טיפוס סופי של המשחק אותו נבדוק עם קבוצות חברים/ משפחה/ מתנדבים. גם בשלב הזה חשוב לפעול עם השכל ולא עם הרגש, לדעת לקבל ביקורת והכי חשוב לראות אם המשחק שלך במצב הנתון מספיק כדי להתקדם איתו לשלב ההפצה לאור.

 

וזהו - יש לכם משחק קופסא מוכן משלכם!

 

בהצלחה!

 

השאר תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם *